Какво е климакс / менопауза?


Климаксът или менопаузата - се отразява като настъпила, при липса на менструация в продължение на поне година.

Когато една жена престане да има “периоди” и вече не е в състояние да забременее по естествен път.

Периодите на менструация обикновено започват да разредяват (през няколко месеца или години) преди да спрат напълно, но понякога могат да спрат и внезапно.


Менопаузата е естествена част от стареенето, която обикновено настъпва на възраст между 45 и 55 години

тъй като нивата на естроген на жената намаляват.

Ниво на хормона естроген менопауза

Но около 1 на 100 жени преживяват менопаузата преди 40-годишна възраст. Това е известно като преждевременна менопауза или преждевременна недостатъчност на яйчниците.

Видове менопауза

Менопаузата се разделя на два вида - ранна и физиологична.

  • Ранна менопауза

Като ранна се определя тази, която настъпва преди жената да е на възраст 44 години. (Обикновено липсата на цикъл настъпва, когато жената е на възраст между 45 и 55 години.)

  • Физиологична менопауза

Физиологичната настъпва с естественият цикъл на развитие на женският организъм.

  • Преждевременна

Може да настъпи и преждевременно поради редица други странични причини като някои операции, например - ако е отстранена матката, след химио- или лъче-терапия при лечение на рак, при синдром на изтощените яйчници, когато те не отделят достатъчно хормони и др.

Какво е менопауза

Кога се появява?

Синдромът се появява в резултат на възрастово понижение на нивото на женските полови хормони (естрогени) в организма и промени във функционирането на хипоталамуса.

Продължителност

Продължителността е различна и варира - може да е от година, година и половина до десет години.

До някъде смяната на сезоните също оказват влияние. Проявата на синдрома е по-засилена през пролетта и есента.

Симптоми

Настъпването на климактериумът е съпроводен с редица симптоми, които се проявяват различно при различните организми на жените, с различна честота и сила.

Менопауза симптоми irisolog.bg

Първият признак обикновено е промяна в нормалния модел на вашите периоди на менструация. Може да започнете с необичайно леки или тежки такива.

Честотата им също може да се повлияе - може да имате на всеки 2 или 3 седмици или да нямате с месеци.

В крайна сметка ще спрете да имате менструация.

Най-често срещаните симптоми са:

  • горещи вълни

- кратки, внезапни усещания за топлина, обикновено в лицето, шията и гърдите, които могат да направят кожата ви червена и потна

  • нощно изпотяване

- горещи вълни, които се появяват през нощта

  • общо безпокойство
  • депресия
  • плачливост
  • проблеми със съня

- затруднено заспиване - това може да ви накара да се чувствате уморени и раздразнителни през деня

  • намален сексуален нагон (либидо)
  • разширени вени
  • запек
  • слаба концентрация, разсеяност, проблеми с паметта и др. (психологични проблеми)

Има разбира се и редица физиологични проблеми:

- В този период намалява костната плътност

  • скованост на ставите и болки
  • еластичността на лицето на кожата вече не е както преди години
  • намалена мускулна маса
  • повтарящи се инфекции на пикочните пътища (UTIs)

Това е причина да се образуват повече бръчки,

  • има силно изразена сухота на влагалището

Жената се чувства дискомфортно и това пречи на половите й контакти, често уринира.


Симптомите в зависимост от организма средно се проявяват като продължителност между 2 и 5 години.

Тежестта на проявата е в зависимост от общото състояние на организма на жената.

С навлизането в този период сериозно се увеличава и рискът от сърдечно-съдови заболявания като инфаркт и инсулт, тъй като хормоните, които доскоро са предпазвали сърцето вече ги няма.

*Симптомите на менопаузата са много разнообразни и могат да причинят на жената сериозно неудобство.

Видове прояви на менопаузен синдром

Специалистите разделят всички прояви на синдрома на три групи:

  • невро-вегетативни
  • психоневротична
  • соматични

  • невро-вегетативни

Най-честите (до 98%) невровегетативни симптоми включват зачервяване на лицето, главата и горната част на тялото на жената.

Продължителността на „приливите и отливите“ може да бъде от 30 секунди до 1-2 минути. Хиперхидрозата, придружаваща горещи вълни, е характерна за синдром. Той се среща в почти 80% от случаите.

„Приливите и отливите“ могат да бъдат предизвикани от различни стимули, като стрес, промени в метеорологичните условия и т.н. По време на горещи вълни повърхностната температура на кожата се повишава с почти 5 ° C, сърдечната честота се увеличава до 130 удара в минута или повече, а периферните съдове се разширяват.

Освен това появата на червени петна по гърдите и шията, наподобяващи форма на колие, атаки на силно главоболие, промени в кръвното налягане, хипертонични кризи и вазомоторен ринит също - са често срещани вегетативни нарушения.

Често жените се оплакват от спазми или изтръпване на крайниците, суха кожа, подуване, сънливост или, обратно, повишена раздразнителност. Някои имат астматични пристъпи и панически атаки.

Невровегетативните разстройства по време на менопаузата също могат да причинят повишена чувствителност на нервната система, което води до болка в различни части на тялото.

  • психоневротичи

Психоневротичните симптоми на менопаузен синдром се проявяват с намаляване на паметта и вниманието, раздразнителност, емоционална нестабилност и усещане за умора. При много жени се наблюдава намаляване на работата.

Почти 13% от пациентите имат определени невротични разстройства, придружени от сълзливост, чувство на страх или тревожност, атаки на безпричинна раздразнителност, непоносимост към определени миризми или звуци.

Много голямо влияние върху поведението на жената в този период оказва възприемането й от настъпването на менопаузата като трагедия, окончателното настъпване на старостта.

При 10% от жените с менопаузен синдром се диагностицира персистираща депресия поради точно тези преживявания. Такава депресия е една от най-тежките и трудни за лечение психоневротични симптоми.

  • соматични

Соматичните симптоми могат да бъдат причинени както от общите възрастови промени в метаболитните процеси, така и от засилената реакция на тъканите и органите към намаляване на нивата на естроген в тялото на жената.

Отбелязват се - възпаление на стените на влагалището, дегенеративни промени във вулвата, кървене, сърбеж, неволно или болезнено уриниране. Поради загуба на тонус на поддържащите мускули може да се появи пролапс или дори пролапс на матката и влагалището.

В същото време не само пикочно-половата система, но и кожата, ноктите, косата и млечните жлези са зависими от естроген. Поради намаленото производство и съдържание на колаген, всички те преминават в атрофия. Дебелината на кожата намалява, еластичността й намалява, кръвообращението в капилярите се забавя, което води до появата на бръчки.

Фази и тежест на протичане на менопаузата

В зависимост от сложността на протичане на менопаузата тя може да бъде разделена на три основни фази:

  • предменопауза
  • менопауза
  • следменопауза

Фази на менопаузата

Тежестта на протичане също се разделя в три категории:

  • лека
  • средна
  • тежка

  • лека

Леката форма се диагностицира само при 16% от жените, страдащи от менопаузен синдром. С този курс се отбелязват до 7-10 приливи и отливи на ден, общото състояние и работоспособността на жените практически не се променят.

  • средна

Средната форма е характерна за 33% от жените. Броят на приливите и отливите се увеличава, от 10 на 20 на ден. В този случай се появяват изразени симптоми: главоболие и замаяност, нарушена памет, сън и др. Общото състояние се влошава, производителността намалява.

  • тежка

Тежката форма е характерна за 51% от жените. В този случай пълна или почти пълна загуба на производителност, рязко влошаване на общото състояние. Менопаузалният синдром е особено тежък и дълъг, ако се проявява с ранното развитие на менопаузата, на възраст 38–43 години.

Нарушенията, възникващи в този случай, могат да доведат до сериозни нарушения на психосоциалната адаптация във всички области на живота, включително семейния и интелектуалния. В допълнение, има класификация на синдрома в зависимост от характеристиките на клиничните прояви. В този случай се разграничават и три форми.

Билколечение при менопауза

Има няколко вида билки, които могат да се използват за облекчаване на симптомите на менопаузата, забавяне на настъпването и или до бързото им отшумяване.

  • Сенсенът

Сенсенът съдържа вещества, които регулират хормоните. Клиничните опити показват, че 400-1200 мг. сибирски жен шен дневно облекчават „горещите вълни", сухотата на влагалището, потенето и потиснатостта.

Най-често препоръчваните билки са:

  • Ангелика
  • Корен от Божур
  • Корен от Кръглолистна Урука
  • Черен Кокош

Черен кокош - северно американско лечебно растение, което облекчава горещите вълни и нощното изпотяване.

  • Жен Шен

Жен шен - подобрява качестовото на съня. Благодарение на тази билка в организма се произвеждат Т-ефекторни клетки, които се борят с патогените.

  • Жълт Кантарион

Жълт кантарион - подпомага за намаляването на лошото настроение и натрапчивите мисли по време на менопаузата. Той е добре познат като средство срещу лека депресия, но в комбинация с Черния Кокош е добре и ефикасно действащо средство срещу лошо настроение, резки промени в настроението и депресивни състояния и кризи.

  • Конски Кестен

Конски кестен - той се прилага само външно като компреси и промивки за спиране на нежелани, непривични кръвотечения по време на менопаузата.

  • Полемониум

Полемониум - коренът се използва за облекчаване на проявата на безпричинен страх и безпокойство породени от синдрома на климактериума.

Превенция

  • спорт

По време на климакса се препоръчва и да се спортува повече, защото се разтягат и укрепват мускулите. Най-подходящи са тичане, каране на колело, бързо, планинско ходене, аеробика и др.

  • правилно хранене

Правилното хранене през целият живот поддържа не само организма здрав, но помага и да се предотврати появата на симптомите на климакса. По време на менопаузата се препоръчва да се консумират повече зърнени храни, богати на фибри и витамини, да се избягват храните с високо съдържание на мазнини, да се избягва приема на кафе и алкохол.

  • витамин Е

Според изследванията увеличеният прием на витамин Е облекчава много от симптомите на менопаузата.Витамин Е се съдържа в растителните масла, семената, житните кълнове и ядките, авокадото, прасковите,пълнозърнестите храни, спанака, броколите, аспержите и сушените сливи.

Можете да го приемете и като добавка: препоръчваната доза е 400 UI на ден; постепенно може да бъде увеличена до 800 UI. Ако сте диабетик или страдате от високо кръвно налягане или ревматично сърдечно заболяване, консултирайте се с лекар, преди да увеличитедозата Витамин Б.

  • витамини от група В

Увеличеният прием на витамини от група В помага при психологическите проблеми, свързани с менопаузата. Най-богатият естествен източник на витамин В комплекс са житните кълнове.

  • калций

Калцият е особено важно вещество и преди, и след менопаузата, защото предпазва костите от лесно чупене.Освен това той облекчава стреса и нервните разстройства, помага за намаляването на „горещите" вълни.

За да си осигурите достатъчно количество калций, всеки ден яжте най-малко 3 храни, богати на калций. Такива са - обезмасленото мляко, сиренето, киселото мляко, тъмно зелените листни зеленчуци, зрелият фасул, пълнозърнестите храни. Ако не приемате млечни продукти, от особена важност е всеки ден да ядете тъмнозелени листни зеленчуци като броколи и къдраво зеле.

Съвети за справяне с менопаузата

Справете се с този период с усмивка

От това как се справяте с всички психологически проблеми и трудности, настъпващи в живота ви зависи и как ще се справите с това естествено протичащо биологично неразположение на организма.

Всички страхове и притеснения, които се появяват по време на този период са напълно неоснователни и са плод на емоционалното неравновесие на организма, породено от синдрома. Затова просто бъдете устойчиви и с помощта на магическата сила на билките продължете смело по своят женски път напред и нагоре с усмивка.

КЛИМАКС (МЕНОПАУЗА) - видео

ЗАПИШЕТЕ СЕ ЗА НАШИЯ БЮЛЕТИН